25 de març 2019

Joan Vives va parlar d'HECTOR BERLIOZ EL GRAN ROMÀNTIC FRANCÈS. Dimarts dia 26 de març.

Per poder entendre el personatge d’avui cal situar-lo i situar-nos en el context històric social i familiar en el qual va viure. Berlioz neix a França a principis del segle XVIII on les revoltes i també les convulsions monàrquiques a París marquen decididament el curs de la història. Família ben situada econòmica i socialment: el pare metge i, com no podia ser d’altra manera, vol que el jove Hector vagi a la Sorbonne per estudiar medicina. Hi va per força i, poc després, el músic inconformista que viu dins seu li fa prendre el camí de la música.
És un dels grans representants de la subjectivitat i l’art (Música Pintura Literatura etc. ) Per entendre l’essència del personatge fixem-nos amb els seus trets com desinhibit, el coneix tothom, va per lliure, no vol cotilles i segueix tossudament la seva percepció, contundent  amb contrastos intensos. Home explosiu, histriònic i entusiasta. Com que, a causa de no seguir els cànons establerts i ser un esperit lliure i avançat, la seva música no li dóna el suficient per viure, ho complementa fent de crític per un diari parisenc, escriu molt bé.
El moviment romàntic incideix en el músic com també en l’home. Enamoradís de mena pateix eufòries i desenganys que influeixen de manera clara en la composició de les seves obres, on els personatges i els passatges musicals són un reflex real del moments viscuts amb extrema intensitat. Era un compositor fora dels estàndards de l’època: un detall a tenir present, els compositors ho fan asseguts davant d’un piano, Berlioz no, ell toca la flauta travessera i la guitarra, les composicions estan pensades per a cors i formacions musicals immenses, dificultant la viabilitat a l’hora de poder representar-les.
Excel·leix en les orquestracions i demostra una gran sensibilitat en el tractament de la veu en cantates i òperes que el fan precursor i mestre de músics més joves com Paganini o el mateix Wagner que en prenen bona nota per incorporar les seves ensenyances a les seves partitures, com també del seu tractat d’orquestració.
Per il·lustrar i fer comprendre el nostre conferenciant, entre les paraules hi posa els fragments musicals més escaients. Com a guanyador del premi de Roma sentim uns compassos ben diferenciats de cada una de les quatre cantates i, per copsar l’habilitat en l’orquestració, La Marseillaise, La Messe Solennelle, Symphonie Fantastique, o el contundent Requiem. Deixa un bon llegat d’obra orquestral coral,  vocal  i operística. Els últims anys, sobretot, dirigeix abatut anímicament pels amors frustrats i per la seva obra menystinguda al seu país. Decididament un avançat a la seva època, incomprès i punta de llança de força seguidors. Resum Esteve Garrell i Homs, fotografia Mercè Gasch, composició del cartell Montserrat Lluch Santacana.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada