18 de maig 2025

Diego Sola ha parlat de la HISTÒRIA, NATURA i ESPIRITUALITAT: el MONESTIR DE MONTSERRAT i MIL ANYS DE PRESÈNCIA BENEDICTINA a la "SANTA MUNTANYA". Dimarts 20 d'abril.

El conferenciant Diego Sola ha dividit la conferència en sis parts
  - Espai i temps, el lloc de fundació; 
  - La regla de Sant Benet i els benedictins; 
  - Esdeveniments significatius en mil anys d’història; 
  - Visitants il·lustres i menys il·lustres; 
  - La vida monàstica, ahir i avui; 
  - El futur de Montserrat. 

En el primer punt, espai i temps: el lloc i la fundació. Segons la llegenda, una imatge de la verge es trobada en una cova de la muntanyaAllà hi haurà diverses ermites. L’origen històric del santuari es troba en l’ermita de Santa Maria, que l’any 888 el comte Guifre el Pelós dona al monestir de Ripoll; primera menció documentada de Montserrat

L’any 1025, Oliva, abat de Ripoll i bisbe de Vic, funda un nou monestir al costat de l’ermita de Santa Maria. El petit monestir aviat rep pelegrins i visitants. 

La imatge que es venera en l’actualitat és una talla romànica del segle XII. Una imatge daurada, excepte la cara i les mans de Maria i el nen Jesús que és de color negre

L’origen d’aquest ennegriment de la talla es creu que es deu al fum de les espelmes.

El massís de Montserrat sembla una muntanya tallada per una serra. És fruit de l’erosió entre les roques dures ( conglomerat) i d’altres més toves (argiles o gresos) al llarg de milers d’anys. Impressionant formació geològica.

La Regla de Sant Benet i els benedictins: La Regla de Sant Benet és un dels textos fonamentals del monaquisme cristià occidental. Escrita per sant Benet de Núrsia al segle VI. Estableix les normes de vida per a les comunitats monàstiques. La vida del monjo ve marcada per la pregària i el treball (Ora et Labora).  Els benedictins han tingut un paper clau en la preservació de la cultura, especialment durant l’Edat Mitjana. 

Esdeveniments significatius en mil anys d’història: El lloc ja era un centre de devoció durant el segle IX amb una capella primitiva. Els segles XII XIV el monestir esdevé un centre de pelegrinatge. El 1493 va perdre la seva autonomia. El rei Ferran el catòlic va aconseguir que el Papa Alexandre VI annexionés el monestir a la congregació de San Benito de Valladolid. 

La dependència dels poders polítics de Castella va perdurar fins a l’any 1835 i es va caracteritzar per una situació conflictiva permanent i una difícil convivència entre els monjos castellans i catalans. El 1499 funcionament de la primera impremta a Montserrat. Els primers llibres que es van publicar eren de caràcter litúrgic. 
La vella església romànica era insuficient per acollir el poble fidel. La nova església d’aspecte renaixentista i barroc es va construir entre els anys 1568-1592. El segle XVII els monjos castellans van ser expulsats a conseqüència de la guerra dels Segadors. 

Durant els segles XVII-XVIII, té una biblioteca important. Segons consta hi havia prop de 8500 volums i 322 manuscrits. El moment més tràgic de la seva història va ocórrer durant les guerres napoleòniques, quan el 1811 el monestir fou destruït i es va perdre la major part del seu tresor bibliogràfic. La Llei de Mendizábal l’any 1835 implicà la desamortització de les possessions monacals. La destrucció durant la Guerra del Francès unit al procés de Mendizábal feu que el monestir quedés abandonat. A partir de l’any 1844 Montserrat es recupera

L’any 1881, a les Festes de la Coronació de la Imatge de la Mare de Déu, el Papa Lleó XIII la proclama Patrona de Catalunya.

Durant la Guerra Civil Espanyola (1936-1939) significà un nou abandonament del monestir. Alguns monjos foren assassinats. El Govern de Catalunya, però, preservà Montserrat del saqueig i la destrucció. Sota el règim franquista el 1947 se celebrà l’entronització de la Mare de Déu de Montserrat. Durant el franquisme, després d’un període proper al nou règim, el monestir prengué després de l’entronització, una actitud catalanista; es convertir en un nucli de resistència antifranquista. L’abat Aureli M. Escarré, va expressar públicament la seva oposició al règim el 1965. Fou exiliat. Montserrat va representar una confluència entre fe cristiana i el sentiment nacional català. 

Visitants il·lustres i menys il·lustres: És interminable la llista de visitants il·lustres al santuari al llarg de la seva història. Una de les personalitats que va tenir relació amb Montserrat és Sant Ignasi de Loiola; ell personalment va estar a Montserrat l’any 1522. Altres, com Ferran el Catòlic, Felip II, el Papa Benet XIII, Verdaguer, Joan Pau II (2022), etc. El visitant menys il·lustre fou el 1940 Heinrich Himmler, a la recerca del Sant Greal a Montserrat. 

La vida al monestir ahir i avui: Com tots els monestirs benedictins, seguint el lema de Sant Benet, els monjos dediquen la seva vida a la pregària, l’acolliment i el treball. La pregària marca el ritme de la jornada. Referent a l’Escolania: És un dels cors cantaires de nois més antic d’Europa. Hi ha documents del segle XIV que ja testimonien l’existència d’una escolania a Montserrat, una institució de caràcter religiós i musical. 

El futur de Montserrat: Actualment, hi ha menys vocacions, però, més visitants que mai. Estem en una societat «en recerca», però menys interpel·lada per la tradició. Integració única de paisatge i espiritualitat: Montserrat, un santuari (natural i religiós) receptacle de valors que cerquem i volem.


Resum de Joan Gurt Vilarrasafotografies d'Esteve Garrell i Mercè Gasch, cartell de Montserrat Lluch.