6 d’oct. 2025

Montse Lamúa Cassou ha parlat sobre L'HOLOCAUST DE GUERNIKA. CREACIÓ i CONTINGUT DEL QUADRE. Dimarts 7 d'octubre


Tothom sap qui era Pablo Ruiz Picasso, i el seu quadre més emblemàtic, el Guernica. Representa l’horror i la crueltat humana en la guerra, un quadre de plena actualitat que perdurarà en els temps. 

Uns apunts personals del nostre personatge per situar-lo en els moments del Paris de 1937, abatut per una crisi existencial: feia mesos que no agafava els pinzells, quan rep l’encàrrec de pintar un quadre per al 'Pavelló de la República Espanyola' en el marc de l’Exposició Internacional de París d’aquell mateix any, els missatgers de l’encàrrec van ser intel·lectuals com Enric Renau i Josep Sert, entre d’altres. 






L’incentiu que va motivar activar la seva hiperactivitat, van ser les notícies del brutal bombardeig a la població civil de la localitat basca, Guernica











Els artistes són cultes amb bons coneixements d’història antiga, de l’obra d’altres artistes escultors, dibuixants, pintors. D’aquí va venir el fet de començar l’activitat frenètica preparant esbossos amb figures, formes i personatges admirats, en referències plàstiques com el Beato de Liébana, Rubens, Vitale di Borgonya o Pierre Paul Prud’hon. 







Tota l'obra prèvia de dibuixos i esbossos va ser immortalitzada per la seva parella sentimental 
Dora Maar fotògrafa de gran prestigi. D’aquesta manera els estudiosos del mestre malagueny han tingut uns documents molt valuosos per estudiar el procés creatiu del quadre.




Les figures que tots identifiquem: el toro, el cavall, la mare que protegeix el seu fillet mort, la bombeta encesa, el soldat a terra mort, són el resultat de la seva creativitat.



Al marge del quadre i la seva creació, van sorgir vicissituds que durant anys van anar associades a l’artista i al seu quadre. El Moma de Nova York el va restaurar i cuidar durant molts anys, gràcies a la decidida intervenció dels Rockefeller

Exposicions, viatges, polítics i museus cobejant-lo, va prevaldre sempre la seva voluntat que no podia tornar a territori espanyol fins que es garantissin les llibertats individuals plenes dels ciutadans , i el lloc hauria de ser el Museu del Prado, cosa que no s’ha complert, actualment el podem admirar al Princesa Sofia.
Resum d'Esteve Garrell i Homs, fotografies d'Esteve Garrell i Mercè Gasch, Cartell de Montserrat Lluch.