27 de febr. 2022

Ariadna Grau ha parlat sobre EL MÓN DELS "INFLUENCERS": VERITATS i MITES. Dimarts 1 de març.

L’Ariadna va començar la seva conferència tot definint la paraula “INFLUENCER” i preguntant al públic assistent si creien que aquest mot anava lligat a les xarxes socials. És curiós, però la majoria crèiem que això anava lligat a l’època actual i veiem que tenim molts precedents històrics que podem considerar “influencers” (consellers o guies) com per exemple Martin Luther King, la Mare Teresa de Calcuta, Mahatma Gandhi, Mahoma o el mateix Jesús de Natzaret, per citar-ne alguns. El que sí que han fet les xarxes socials és que persones desconegudes esdevinguin líders d’opinió.
Fa 32 anys que tenim Internet i només 18 de l’aparició de la primera xarxa social, Facebook. Posa exemples de diferents aplicacions o Apps. Comenta que els usuaris deixem rastre quan emprem aquestes aplicacions, que són utilitzades per fer prediccions sobre el nostre comportament. Ens n’adonem que tothom està influenciat, sigui per persones o per màquines. Ens explica amb tot detall l’aplicació INSTAGRAM, una de les més conegudes i utilitzades actualment. També què vol dir “post”, “story”, “reels”… Una de les aplicacions que permet més interacció amb el públic.

Abans, les empreses utilitzaven la TV o la ràdio per fer publicitat, ara però, han vist que és més rendible fer-ho a través de les xarxes i que un “influencer”, o gent del carrer, ens recomani algun producte que els ha funcionat. Les empreses poden rastrejar una infinitat de dades per saber edat, lloc de residencia, hora de connexió per tal d’analitzar possibles compradors o seguidors. 
Però “NO ÉS OR TOT EL QUE LLUU” diu l’Ariadna. Hi ha una cara fosca darrera de tot això. Som titelles i estem controlats al màxim. Pensem que les Apps les dissenyen psicòlegs i informàtics que fan que sigui la nostra dopamina i ens proporcioni plaer i ganes de seguir enganxats a les xarxes durant hores i hores. Els perills que poden tenir els adolescents atrets per imatges de cossos i cares fascinants, i voler-s’hi assemblar o jovent que viu de jugar a vídeojocs.

Els “influencers” tenen molta pressió, han de treballar moltes hores i, a vegades, no en treuen rendiment, n'hi ha “haters” que els amenacen, alguns pateixen depressions, esgotament i tenen una quantitat ingent de seguidors a contentar que fan que la realitat sigui molt diferent.
Ens va explicar trucs per enganyar l’algoritme per tal que les publicacions siguin visualitzades per més públic. També sobre la monetització i les comissions que cobren de les plataformes i que són pagades per les empreses, producte que reben gratuïtament i comissions per vendes.
Tot un recorregut sobre aquest món tan actual, desconegut i perillós a vegades, però que cal saber i conèixer bé per poder-hi conviure.
Una conferència molt visual, dinámica i molt participativa.

Resum Marta Peitivi, fotografies Esteve Garrell i Mercè Gasch, cartell Montserrat Lluch.