El Ponent ha
començat amb unes reflexions positives sobre la sardana i la cobla, contraries
al pessimisme que, sovint, envolta aquest àmbit. Ha marcat uns objectius a
l'entorn de la sardana com: espai de reflexió compartida, donar una visió
positiva, donar eines per entendre-la, espai de creació de coneixement. Ha
plantejat didàcticament cinc situacions o reflexions que han permès presentar les seves corresponents reflexions.
Situació 1 es comenta que el públic sardanista és majoritàriament gran. Sí, és cert. El
públic que va a discoteques és jove i no representa un problema, cal adaptar-se
a cada situació. Aquesta frase és una oportunitat no una debilitat. És cert que la sardana atrau al públic gran i, sabent que la societat catalana és majoritàriament d'edat gran, altres àmbits aquest fet l'entendrien com a una oportunitat.
Situació 2
el públic ha disminuït. És cert? Cal contextualitzar i plantejar les possibles
dimensions: patriòtica, associativa, social, personal, cultural, esportiva i
d'oci. Actualment n'hi ha moltes opcions per ocupar el temps lliure i
l'assistència baixa en general. Si tots tenim el mateix problema, la possible
solució és compartir experiències i unir esforços. La transversalitat és la
clau del futur.
Situació 3
l'activitat sardanista és molta o poca? La confederació sardanista de Catalunya
té recollides totes les dades i podem saber que hi ha 3000 actuacions a l'any,
aplecs, ballades de diumenges, 200 hores de programació de radio i l'espai
Internet de TV3. Catalunya té 60 cobles. Potser tenim un problema de
comunicació.
Situació 4
La sardana és avorrida. La paraula "avorrida" i el seu repetitiu mal ús àmplia la visió negativa vers la Sardana. Hauríem canviar el nostre vocabulari o bé incloure frases com : actualment s'està treballantÉs cert? Actualment s'està treballant per normalitzar
la sardana en els nostres dies. La continuïtat l'hem d'entendre com una tasca
compartida entre músics, cobles i sardanistes. Els joves no són l'única eina de
continuïtat. Tothom és una possible eina de continuïtat perquè l'hem d'entendre
com una tasca compartida. Albert Einstein va dir que “Un problema no es pot
arreglar des del mateix patró que s'ha creat” No busquem doncs en el jovent la solució del problema (la falta de jovent)
Situació 5 Aquest any 10.000 nens aprenen a ballar
sardanes, Per acabar ha comentat alguns programes que s'estan implantant com; sardalleida.cat o sardatic. Hi ha una bona i indiscutible tasca d'ensenyament de la Sardana a l'Escola. Aquesta no es veu a la plaça. Només cal buscar un "pont - eina" que apropi a l'alumnat (que se li ha mostrat una visió positiva de la sardana) a la plaça i a l'activitat sardanista del poble. Un cop trobada aquesta eina, ja ho tindrem fet. Resum Fina Pou Fotos Mercè Gasch
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada