4 de març 2017

Joan Campàs va parlar del GERNICA DE PICASSO. Dimarts 7 de març.

El 26 d'Abril del 1937 l'esquadra d'avions de la Legió Còndor bombardeja Guernica.
Sense cap motiu aparent, és una ciutat sense valor estratègic: el motiu? provar les noves bombes incendiaries i l'efecte devastador que ocasionen.
A París, Picasso rep l'encàrrec de la República de pintar un quadre per a l'Exposició Internacional de París. Ha pensat amb esbossos de braus i escenes taurines, però la noticia del bombardeig el commou. La seva protesta serà denunciada amb la millor arma que posseeix: l'expressió pictòrica. Segons la mitologia, Mart, el déu de la Guerra, ha obert les portes de la mort, la pesta, la fam. Picasso durant tres setmanes viu amb prou indignació per enllestir una de les obres mes controvertides de les seves creacions. Amb blanc, negre i gris ens presenta una escena esgarrifosa: els crits i desesperació de les dones, el desconsol de la mare amb el fillet mort a la falda, l'agonia del cavall, els incendis, els morts, l'esclat de les bombes... i el brau, indiferent a la tragèdia dels innocents. Picasso conjura la guerra i confia en el triomf republicà.
El seu quadre no ens pot deixar indiferents, però la seva denúncia es el fracàs de la convivència: les nacions no aconsegueixen la concòrdia i milers d'innocents demanen acolliment a aquesta indiferent Unió Europea que fomenta, amb la indústria de les armes, el negoci de la guerra.
 Resum i fotografia Aurora Masat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada