Els occidentals
vivim en una societat cada cop més líquida i poc consistent, els valors
tradicionals i els punts de referència que d'antuvi donen estabilitat a
l'individu i la societat estan perdent solidesa, augmentant la fragilitat
humana. Modernitat líquida comporta: treball accelerat, família inestable,
amistat temporal, volatilitat de les relacions humanes, precarietat, incertesa,
Canvis continus culturals i socials que afecten directament a canviar de feina
i residència, o models d'educació, Noves experiències, amistats, aprenentatge,
encaix i adaptació a les noves situacions. Un exemple gràfic el podem veure en
un quadre de Dalí, tres rellotges tous i un de rígid, cal cuidar la memòria si
no ho fem es desfarà. Apareix una necessitat de valors sòlids com a base
d'estabilitat i els pilars de la responsabilitat, la cooperació, el
reconeixement i el desenvolupament professional continuat dona un conjunt ètic.
La societat cuida l'aspecte extern, imatge i culte al cos, en una sèrie de
factors subjectius Actitud-aptitud, aprenentatge-drets i deures, estat
d'ànim-estil de vida, Hàbit de treball-higiene personal, motivació-necessitats.
Condicionen l'interior de l'individu els objectius-aspiracions, pensament-personalitat,
Trets volitius -satisfacció laboral, sentit d'aconseguir-ho, valors i virtuts.
La dualitat poble-catedral exterior/interior per definir la catedral com una
construcció sòlida resistent els embats de la vida. Aplega els símbols de una
muntanya, cova i natura, diferents exemples de cultures diverses ens apropen la
muntanya a la ciutat, catedrals, pagodes, ziggurats. Muntanya-catedral-eix
axial del món, exemple la creu de sis braços indica nord sud est oest i la
connexió terra i cel (físic i espiritual).
En l'ordre apareix una constant la
“M” Mem de Muntanya Messies Mare Mestre Maçó Amen. La mem com a font de saviesa
de corrent d'aigua. Al llarg de la història en llocs de culte les
representacions de pintures retaules i escultures son una forma d'ensenyar
gràficament. Exemples les catacumbes a la Capadòcia, els claustres, el conegut
Pantocràtor a Taüll, portal de santa Maria de Ripoll, sostres i disseny de
vitralls portes i rosetons de catedrals i centres de culte. Apunts simbòlics: El
Laberint o com arribar al centre protegit de la nostra consciència, fent un
camí viatge-peregrinació ni fàcil ni recte. El Pou o font d'aigua al centre de
claustres. La Pila baptismal a l'entrada. La Porta mai amb accés directe i una
simbologia la unió del Cel i la Terra. El Rosetó llum i guia al centre místic
representa l'Ànima, la Perfecció, l'Amor. Construïm des de l'interior seguint
les pautes de la Bellesa-Harmonia la Racionalitat-Irracionalitat, orientació en
l'espai segons el centre, l'eix i els punts cardinals, projectant amb nombres
naturals i irracionals, usant les eines bàsiques de triangle cercle i corda de
dotze nusos. Comença el “Viatge Interior”, els tres pilars Rigor Misericòrdia i
Justícia. Primer pas del Rigor al Ritual, i a la observació Sentir Pensar
Actuar.
En la vida quotidiana els rituals hi son presents cerimonials de
prendre el te, reiki arts marcials tai chi o cuinar. Ja tenim l'estructura i
les eines, la maçoneria Constructors de Catedrals, treballant el Rigor del
Ritual amb Misericòrdia de la Fraternitat amb la finalitat d'aconseguir la
Justícia de la Pau Interior. Protegint-nos de la Liquiditat Exterior mantenint
el nostre centre dels embats diaris i mantenint la Pau Interior. El concepte
Catedral ens ajuda a ser més sers humans descobrint treballant i potenciant el
centre de la nostra identitat interior. Resum d'Esteve Garrell i Homs. Fotografia Aurora Masat.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada