12 de juny 2016

Ramon Vila i Forn va parlar de LA CATEDRAL COM A MODEL DE CONSTRUCCIÓ INTERIOR. Dimarts 14 de juny.

Els occidentals vivim en una societat cada cop més líquida i poc consistent, els valors tradicionals i els punts de referència que d'antuvi donen estabilitat a l'individu i la societat estan perdent solidesa, augmentant la fragilitat humana. Modernitat líquida comporta: treball accelerat, família inestable, amistat temporal, volatilitat de les relacions humanes, precarietat, incertesa, Canvis continus culturals i socials que afecten directament a canviar de feina i residència, o models d'educació, Noves experiències, amistats, aprenentatge, encaix i adaptació a les noves situacions. Un exemple gràfic el podem veure en un quadre de Dalí, tres rellotges tous i un de rígid, cal cuidar la memòria si no ho fem es desfarà. Apareix una necessitat de valors sòlids com a base d'estabilitat i els pilars de la responsabilitat, la cooperació, el reconeixement i el desenvolupament professional continuat dona un conjunt ètic. 
La societat cuida l'aspecte extern, imatge i culte al cos, en una sèrie de factors subjectius Actitud-aptitud, aprenentatge-drets i deures, estat d'ànim-estil de vida, Hàbit de treball-higiene personal, motivació-necessitats. Condicionen l'interior de l'individu els objectius-aspiracions, pensament-personalitat, Trets volitius -satisfacció laboral, sentit d'aconseguir-ho, valors i virtuts. La dualitat poble-catedral exterior/interior per definir la catedral com una construcció sòlida resistent els embats de la vida. Aplega els símbols de una muntanya, cova i natura, diferents exemples de cultures diverses ens apropen la muntanya a la ciutat, catedrals, pagodes, ziggurats. Muntanya-catedral-eix axial del món, exemple la creu de sis braços indica nord sud est oest i la connexió terra i cel (físic i espiritual). 
En l'ordre apareix una constant la “M” Mem de Muntanya Messies Mare Mestre Maçó Amen. La mem com a font de saviesa de corrent d'aigua. Al llarg de la història en llocs de culte les representacions de pintures retaules i escultures son una forma d'ensenyar gràficament. Exemples les catacumbes a la Capadòcia, els claustres, el conegut Pantocràtor a Taüll, portal de santa Maria de Ripoll, sostres i disseny de vitralls portes i rosetons de catedrals i centres de culte. Apunts simbòlics: El Laberint o com arribar al centre protegit de la nostra consciència, fent un camí viatge-peregrinació ni fàcil ni recte. El Pou o font d'aigua al centre de claustres. La Pila baptismal a l'entrada. La Porta mai amb accés directe i una simbologia la unió del Cel i la Terra. El Rosetó llum i guia al centre místic representa l'Ànima, la Perfecció, l'Amor. Construïm des de l'interior seguint les pautes de la Bellesa-Harmonia la Racionalitat-Irracionalitat, orientació en l'espai segons el centre, l'eix i els punts cardinals, projectant amb nombres naturals i irracionals, usant les eines bàsiques de triangle cercle i corda de dotze nusos. Comença el “Viatge Interior”, els tres pilars Rigor Misericòrdia i Justícia. Primer pas del Rigor al Ritual, i a la observació Sentir Pensar Actuar.
En la vida quotidiana els rituals hi son presents cerimonials de prendre el te, reiki arts marcials tai chi o cuinar. Ja tenim l'estructura i les eines, la maçoneria Constructors de Catedrals, treballant el Rigor del Ritual amb Misericòrdia de la Fraternitat amb la finalitat d'aconseguir la Justícia de la Pau Interior. Protegint-nos de la Liquiditat Exterior mantenint el nostre centre dels embats diaris i mantenint la Pau Interior. El concepte Catedral ens ajuda a ser més sers humans descobrint treballant i potenciant el centre de la nostra identitat interior. Resum d'Esteve Garrell i Homs. Fotografia Aurora Masat. 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada