
21 de maig 2013
Miquel Massallera i Colom va parlar d'un VIATGE EN GLOBUS, dimarts dia 28.

15 de maig 2013
Ramon Nogués Carulla va parlar de L'ÈTICA DE LA PROTECCIÓ DE LA VIDA, dimarts dia 21 de maig.

"1. Programació evolutiva dels nostres comportaments. Desplegament cultural.
2. Situació d'intensa acceleració evolutiva i tècnica
3. Els grans capìtols: a) origen de la vida; b) actuacions enfront de la malaltia; c) la fi de la vida; d) la vida en conjunt : ètica de la biosfera
4. Plantejaments de les lleis de referència en societats plurals." Ramon Nogués Carulla
Idees bàsiques
El conferenciant ha
parlat i definit bioètica com una disciplina nova que cuida la vida en un
sentit ampli lligada al medi i al planeta. La bioètica seria la branca de
l'ètica que aspira a proveir els principis orientadors de la conducta humana en
el camp biomèdic.
En un sentit ampli, la Bioètica no es limita a l'àmbit
mèdic, sinó que inclou tots els problemes morals que tenen a veure amb la vida
en general, entenent d'aquesta manera el seu camp de qüestions relacionades amb
el medi ambient i el tractament d'animals. La vida i les necessitats actuals
són molt diferents a les d'aban, perquè la població ha crescut molt i i els
recursos són diferents i demanen molta reflexió. Aquestes reflexions les
emmarca en quatre punts:
1er. Origen de la vida, i la necessitat de regular la
demografia .
2on. Actuacions davant la malaltia, cal considerar les
conseqüències de les diferents actuacions possibles actualment.
3er. Fi de la vida, cal reflexionar i regular els diferents
tractaments .
4rt. Cura de la vida en el seu conjunt, aquí cal una reflexió
sobre l'ètica ecològica per tal de preservar el planeta per a les properes
generacions.
La reflexió ens implica a tots: politics i societat civil. La
conferència va ser molt interessant, al mateix temps va obrir molts
interrogants perquè hi podéssim reflexionar seriosament. Síntesi Mercè Barnils, fotografia Mercè Gasch
9 de maig 2013
Antoni Dalmases i Pardo va parlat de L'HOMENOT JOSEP PLA, dimarts dia 14 de maig.

Descendia de família benestant amb patrimoni notable. Comença Medicina a Barcelona,no li agrada i es passa a la facultat de Dret, carrera que acaba el 1919.
Descobreix la penya de l'Ateneu Barcelonès i les seves tertúlies entre personatges com Josep M. de Sagarra, Eugeni d'Ors o Francesc Pujols. Allà va obrir els ulls cap a una literatura clara, senzilla, intel·ligible i per a tothom. El director de la penya l'introdueix al periodisme; primer al diari Noticias, poc després a La Publicidad: fa de corresponsal a diferents països.
Catalanista moderat fou elegit diputat de la Mancomunitat de Catalunya per la Lliga Regionalista el 1921, a la seva comarca del Baix Empordà. El 1924 degut a un article crític a la política militar va patir exili a Paris: allà es va apropar a opositors catalans contra la dictadura de Primo de Rivera, concretament a Francesc Macià. Viatga per Europa i el 1925 publica el primer llibre Coses Vistes amb gran èxit i, a finals del mateix any, publica el segon llibre Rússia. El 1927 torna a Espanya i fitxa per la La Veu de Catalunya, diari de la Lliga de tendència lliberal conservadora. S'apropa a Francesc Cambó líder del catalanisme moderar que l'envia a Madrid l'abril del 1931 com a corresponsal parlamentari de la La Veu.
Al setembre del 1936 abandona Madrid i, des de Barcelona, marxa a Marsella en companyia d'Adi Enberg. Va a Roma on escriu, per encàrrec d’en Francesc Cambó, bona part de la història de la segona República Espanyola, publicada el 1939.
La tardor del 1938 la parella es desplaça a Biarritz, des d'allà a Sant Sebastià, i s'incorporen a l'Espanya franquista. Al gener del 1939 entra a Barcelona juntament amb Manuel Aznar i altres periodistes. En acabar la guerra es converteix en subdirector de La Vanguardia i desbordat pels fets del moment es retira a l'Empordà.
Al setembre de 1939 publica el seu primer article al seminari Destino. Torna a viatjar pel món com a periodista. D'aquesta època ha deixat magnífics reportatges. Cap a l' any 1956 començà la preparació de les seves obres completes: va arribar a ser l'escriptor més llegit en català. A l' Homenot Josep Pla hem d'agrair els seus 50 volums, molt ben escrits, que permeten aprendre a llegir, a escriure, a tenir passió per l'idioma i defensar un país. Síntesi Carme Esplugas, fotografia Mercè Gasch.
La tardor del 1938 la parella es desplaça a Biarritz, des d'allà a Sant Sebastià, i s'incorporen a l'Espanya franquista. Al gener del 1939 entra a Barcelona juntament amb Manuel Aznar i altres periodistes. En acabar la guerra es converteix en subdirector de La Vanguardia i desbordat pels fets del moment es retira a l'Empordà.
Al setembre de 1939 publica el seu primer article al seminari Destino. Torna a viatjar pel món com a periodista. D'aquesta època ha deixat magnífics reportatges. Cap a l' any 1956 començà la preparació de les seves obres completes: va arribar a ser l'escriptor més llegit en català. A l' Homenot Josep Pla hem d'agrair els seus 50 volums, molt ben escrits, que permeten aprendre a llegir, a escriure, a tenir passió per l'idioma i defensar un país. Síntesi Carme Esplugas, fotografia Mercè Gasch.
30 d’abr. 2013
Sergi Grau i Torres va parlar de L'ATLÀNTIDA, HISTÒRIA I MITE D'UN CONTINENT PERDUT, dimarts dia 7 de maig.

Avui dia l'Atlàntida s'ha convertit en el vestigi d'una civilització perduda; molts escriptors, arqueòlegs i exploradors han buscat aquesta illa submergida en l'oceà Atlàntic. Al mateix temps, però, l'Atlàntida representa un mite literari que s'erigeix com el símbol d'una societat ideal. En aquesta xerrada presentarem la història i el mite de l'Atlàntida que des de Jules Verne fins al cine ha captivat l'interès de la nostra societat. Sergi Grau Torras
Com a síntesi podríem afegir que, de la mateixa manera que es va creure que la ciutat de Troia i la seva guerra explicada per Homer era una llegenda, i al segle XIX un multimilionari va pagar les excavacions de Troia i van trobar les seves restes arqueològiques, podria ser que un dia es trobessin les restes de l’Atlàntida demostrant que va existir.
Plutarc, al s. II va veure unes esteles que tenien gravades la història de l’Atlàntida. El mite neix amb la civilització grega. El renaixement recupera el mite, però no té gaire a veure amb el de Plató. Relaciona l’Atlàntida amb Amèrica del sud, apareixen mapes on la situen a l’Atlàntic, on estan les illes Canàries, les Açores i Flamenques, d’altres al continent americà, a la serralada del Andes, també a les illes de Creta i Micenes, i també a Espanya, al parc de Doña Ana, on es creu veure uns restos arqueològics.
Al s. XIX es produeix un canvi, ciència per ciència ficció. Apareixen les obres literàries que en parlen. La més important és l’obra de Juli Verne 20 mil llengües de viatge submarí, Verdaguer fa un poema. Ara, encara, es continua buscant l’Atlàntida. Potser Plató només volia presentar una societat ideal , entre Atenes (democràcia) i Esparta (oligarquia), i va escriure aquest mite per justificar la democràcia. Resum i fotografia Mercè Gasch
23 d’abr. 2013
Vicenç Molina Oliver va parlar sobre LA MAÇONERIA A CATALUNYA, dimarts dia 30 d'abril.
Debat posterior a la conferència |
Durant anys la paraula "Maçoneria" ha generat suspicàcies i recels , però desprès de quatre segles l'activitat de la maçoneria segueix sent poc coneguda. La seva ideologia està basada en els ideals de "LLIBERTAT, IGUALTAT I FRATERNITAT" aplicant-ho els seus membres per poder millorar la humanitat. Aquests ideals van unir moltes persones amb la intenció de fer una societat integradora amb sensibilitats diferents, per poder arribar a acords, malgrat les diferències.
Al començament les fraternitats de constructors de catedrals (picapedres, paletes, arquitectes) van iniciar aquest ideal social a l'edat mitjana, i s'estenien per tota l'Europa Occidental. Els seus llocs de reunions eren espais de trobada i debat i s'anomenen LÒGIES, nom que ve donat pel lloc a on guardaven les eines i els seus plànols els paletes Amb el pas del temps els seus membres eren majoritàriament persones il·lustrades, de la noblesa i professionals
Els enemics de la Maçoneria al llarg dels anys sempre han estat persones amb poder i que no accepten el pensament lliure. Durant l'etapa del Franquisme hi va haver repressió, mort el dictador, el 1975, es constitueix a Catalunya "LA LLOTJA DE CATALUNYA". Actualment la maçoneria Catalana renova la seva crida perquè els iniciats d'arreu dels Països Catalans treballin per aconseguir els seus ideals. Síntesi Mercè Barnils, fotografia Mercè Gasch
16 d’abr. 2013
Dolors Bramon va parlar del PASSAT ISLÀMIC DE CATALUNYA, dimarts dia 23 d'abril.
La invasió Islàmica en terres catalanes
s'inicia l'any 713, i prossegueix al llarg de l'edat mitjana i moderna fins a
l'expulsió dels moriscos, 1609-1614. Les relacions entre els grups "moros,
jueus, i cristians" van ser complexes. La religió Islàmica va ser
determinant per a aquesta relació, Els musulmans entenien Déu segons el llibre
de l’Alcorà, escrit pel profeta
Mahoma (dictat per Déu). Aquesta manera diferent d'entendre Déu va portar
problemes amb els grups autòctons.
Al llarg dels anys molts grups migratoris van
venir a Hispània tot configurant unes relacions diferents. Els berbers (tasques
agrícoles); els àrabs (més ven considerats) Amb aquestes diferències es van
crear canvis religiosos i de costums, els cristians estaven a les grans urbs
(Bisbats), els Musulmans molt escampats i fent tasques diferents.
![]() |
Banys àrabs de Girona |
La historia està dividida en 5 etapes.
- Invasió, estabilització, i muslimització
(713-801)
- Consolidació per part dels muladís (801-929)
- Submissió al centralisme Cordovès (929-1010)
- Compartimentació territorial (1010-1100)
- Etapa d'unificació almoràvit (1100-1153)
- La presa de Tortosa, Miravet, Prades i
Siurana (1153) per Ramon Berenguer IV va cloure la sobirania islàmica en terres
catalanes. Més tard, amb l'arribada dels Reis Catòlics, es produeix l'expulsió
(1610-1614).
L'exposició va ser un gran relat de xifres, però
no hi va haver temps d'esmentar més detalladament les EMPREMTES, una
conferència molt interessant: i vam emplaçar la Sra. Bramon per trobar la
possibilitat de fer una altre conferència per explicar LA SITUACIÓ ACTUAL DE L’ISLAM
A CATALUNYA. Síntesi Mercè Barnils, fotografia Mercè Gasch.
9 d’abr. 2013
Anna Maria Piera va parlar de JOSEP M. RUERA, UN MÚSIC GRANOLLERÍ, dimarts dia 16 d'abril .


En el
1928 entra com a professor a l'Escola Municipal de Música de Granollers i és
nombrat director en el 1940, on donarà classes de música a unes quantes
generacions de músics de Granollers i rodalies. Va compaginar els estudis de
música amb el treball de músic professional als locals nocturns de Barcelona
com a component d'un quartet de corda:
també va tocar a l’orquestra de Pau Casals en els seus famosos concerts
populars. A més es dedicava a la composició, sobretot sardanes. Podríem dir que
la seva obra cabdal és "EMPÚRIES",
obra Simfònica per a cobla i orquestra. Les seves obres han estat premiades en
els concursos en què han estat presentades. En el 1936, el millor moment de la
seva carrera, esclata la guerra civil. Alguns van emigrar, altres van morir,
altres com el mestre Ruera, van subsistir amb la incògnita de com aniria el seu
treball musical i cultural. En acabar la guerra retorna al seu treball de
mestre, organista, compositor, director d'orquestra i pare d'una nombrosa
família de vuit filles, que ha vist ampliada amb gendres nets i besnéts. Josep
Maria Ruera queda inclòs en el grup de músics anomenats "generació
perduda" Síntesi Aurora Masat, fotografies de Mercè Gasch i Jesús Gómez
6 d’abr. 2013
Anna Maria Piera va parlar sobre el PANORAMA MUSICAL A CATALUNYA A PRINCIPIS DEL SEGLE XX, dimarts dia 9 d'abril.
Amb el començament del 1900 el corrent
cultural català agafa una gran embranzida .Els músics i compositors, emmirallant-se en
els corrents culturals de Paris, segueixen les seves tendències, composant les
seves obres amb el llenguatge musical propi del nostre país mediterrani.
El naixement de les “Associacions” donarà
força i continuïtat a les entitats i a les persones per treballar en conjunt
per un mateix fi. Aquesta tasca de les “Associacions” donarà a Catalunya un
renom cultural, dins i fora de l’Estat. Així neixen l’Associació Wagneriana,
l’Orquestra Simfònica de Barcelona, l’Associació de Música de Càmera de
Barcelona, l’Orquestra de Pau Casals, l’Orfeó Català i l’Orfeó Gracienc entre
d’altres.
La pedagogia musical va ser impartida per dos
centres importants, el Conservatori de Liceu i l’Escola Municipal de Música de
Barcelona. També per diverses Acadèmies com la Granados i la Marshall especialitzades
en el instrument de piano i l’Arnaud en violí. Joan Llongueres amb el “Mètode
del cos” de Suïssa, es dedica a la formació integral per a nens i joves amb la
gimnàstica rítmica i les cançons escolars amb l’expressió del cant i del gest. Aquests
musics i compositors son coneguts mundialment: Issac Albèniz, Enric Granados,
Joan Lamotte de Grignon, Antoni Nicolau, Pau Casals -que tenia com a fita oferir
concerts a un preu molt mòdic per fer arribat a tot el públic obrer la música
selecta- Juli Garreta, Enric Morera, Eduard Toldrà, Jaume Pahissa, Frederic
Mompou, Manel Blancaflor...
En 1936, queda truncada la cultura del nostra
país. Els músics que sobreviuran aquesta tragèdia els anomenaran “la generació perduda”. Resum Aurora Masat, fotografia Mercè Gasch.
31 de març 2013
Natalia Piernas Gallego ha parlat sobre les AIGÜES TERMALS A CATALUNYA, dimarts dia 2 d'abril.

Els àrab també tenien l’aigua com a part de la seva cultura, tant per
decoració ( fons, cascades etc.) com per banyar-se. Amb el cristianisme l’ús de
l’aigua decau, el culte al cos és pecaminós. Més endavant, al segle XVIII, els
metges veuen la importància de l’aigua per la higiene de la gent i recomanen
banyar-se. Al s. XIX hi ha una eclosió de l’activitat de les aigües termals. El
poble anava a les fonts a buscar l’aigua.
A Catalunya les termes estan als
Pirineus i a la depressió litoral.

Subscriure's a:
Missatges (Atom)