Aquest gènere no només ha servit per mostrar el gran talent d’alguns pintors a l'hora de captar els trets psicològics i físics dels personatges retratats, sinó que també són grans testimonis de les modes en la indumentària i el pentinat.
Els segles XVI i XVII són els més prolífics pel que fa al retrat burgès i aristocràtic. El gènere ja té un segle de vida i ja podem parlar de grans noms. Pintors com Tiziano, Hans Holbein, Cranach, Bronzino, Moroni, Rembrandt, Velázquez i d’altres, ens han ajudat a poder observar al detall les peces d’indumentària al llarg de les dècades.
La gran aportació van ser les anomenades “cuchilladas”: talls a la tela de les peces, dels quals en sortia el forro, creant una bicromia i unes formes molt exuberants que van començar a portar els soldats d’infanteria alemanys, els lansquenets.
La gorguera va ser un dels elements més innovadors de la indumentària de la casa dels Àustries i el que més difusió va tenir arreu del món. La manera de vestir a l’espanyola va arribar a tots els països, però on més va calar va ser a l’Europa del nord, on aquesta moda s’assentaria durant tot un segle.
Igual que la gorguera, que va acabar sent un element anecdòtic de la indumentària europea, el regnat dels Àustries va començar a caure en decadència per la pèrdua dels seus territoris i el seu lideratge econòmic.
A mitjan segle XVII, la casa reial francesa va liderar en el camp polític, així com en el de les modes. Versalles es va convertir en l’epicentre del gust i el refinament.