13 de gen. 2025

Mossos d'Esquadra. ABP Granollers. Regió Policial Metropolitana Nord. Han parlat sobre CONSELLS PREVENTIUS PER A LA GENT GRAN. Dimarts 14 de gener.


Donada la proliferació de furs i estafes que estem suportant darrerament, el Mosso d’Esquadra Sr. Domènec Colomé que pertany al Grup Operatiu de Prevenció i Seguretat de l’ABP de Granollers ens ha exposat a bastament els casos més habituals que ens podem trobar i així poder-los evitar.

Dades del 2023 reflecteixen que a Catalunya, de la totalitat de gent que ha sigut víctima d’un delicte contra el patrimoni, un 13,4% ha sigut gent de més de 65 anys


No hem d’oblidar que qualsevol de nosaltres podem ser víctimes i que els delinqüents són molt hàbils i buscaran qualsevol cosa per fer-nos caure en el parany. Així doncs, no hem de baixar mai la guàrdia i desconfiar sempre, prenent totes les precaucions que estiguin al nostre abast.

Podem ser víctimes al domicili, al carrer, a l’aparcament del supermercat, mentre traiem diners al caixer automàtic, en qualsevol lloc. Ens ha posat molts exemples de furs i algunes imatges de casos reals.



Pel que fa a estafes, cal ser molt curosos amb qui deixem entrar a casa amb l’excusa d’una falsa revisió del gas, falsos mecànics o sanitaris. 

Sempre hem de verificar amb l’empresa la veracitat de la visita






També hem d’estar alerta amb les trucades telefòniques que poden ser falses.





Els lladres coneixen bé la seva feina i l’han anat adaptant, sofisticant els “modus operandi” a través de mitjans electrònics.




Per finalitzar i a petició d’alguns dels assistents el Sr. Colomé es va comprometre a fer-nos arribar una sèrie d’aplicacions i mesures que farem extensives als nostres associats tan bon punt les rebem.



Resum Marta Peitivi, fotografies d'Esteve Garrell i Mercè Gasch, Cartell de Montserrat Lluch.

4 de gen. 2025

Enric Domènech Pardo ha parlat de CANVIS EN LA RELACIÓ METGE-MALALT, CINQUANTA ANYS D'EXPERIÈNCIA. Dimarts 7 de gener.

Hem encetat el segon trimestre d’aquest curs amb un conferenciant de caire local, i ben proper possiblement a força gent, assistents també a la conferència. Es tracta del Dr. Enric Domènech Pardo, nascut el 1950, i metge de família des de l’any 1978 fins al 2015 al CAP Centre de Granollers


Ens ha vingut a parlar des de la seva dilatada experiència en la relació metge-pacient que, segons ell, és complicada i difícil... que es va definint al llarg del temps i de tota la vida. 

Ha quedat clar que la figura del metge de capçalera o de família, així com els internistes, són primordials en les nostres vides. Són i han de ser la persona que ens coneix a fons en tots els aspectes, i que han de conduir-nos cap a l’especialitat correcta si cal, a fi d’arribar al guariment de les nostres malalties, tant físiques com mentals.


Tot i això, actualment, el nivell intel·lectual de les persones, així com l’accés a les xarxes, produeix una intensitat diferent d'aquesta relació, tota vegada que ens facilita, de manera immediata i anònima, més informació tant de malalties com de medicaments.




Això, de vegades comporta situacions d’estrès relacional.

Tanmateix, la seva experiència de 50 anys li ha permès de donar-nos una visió dels grans i importants canvis, a la sanitat pública i a la privada, des d'aquells llunyans anys, tot fent palesos els avantatges adquirits com, també, les mancances encara per resoldre.

Ha estat una conferència amb forces dades històriques i moments musicals per relaxar-nos... 
                    ...així com la participació dels presents amb diverses preguntes.

Resum Joan Antoni Lledó, fotografies d'Esteve Garrell i Mercè Gasch, cartell de Montserrat Lluch.


24 de des. 2024

Bon Nadal i feliç Any 2025

El nostre company Joan Gurt va recitar aquest bonic poema escrit originalment en francès, no en sabem l'autor, però sí que va venir de l'illa d'Haití, un bon amic del rapsode, n'ha fet la traducció. D'aquesta manera la Junta va desitjar unes Bones Festes a tots els assistents.
 

15 de des. 2024

Albert Beorlegui ha parlat sobre L'ATZAROSA i APASSIONANT HISTÒRIA DEL DOBLATGE, dimarts 17 de desembre.

El doblatge és una de les professions del món del cine més poc valorades, ignorades i sovint criticades. Sobre el doblatge, hi ha tres mites que convé puntualitzar:

1.- És un invent franquista, quan la realitat és que es va iniciar a principis dels anys 30 del segle passat.

2.- Ha impedit que la gent parli bé l’anglès, quant a molts països, que també es doblen les pel·lícules, parlen millor l’anglès que nosaltres; com Alemanya o Suècia.

3.- És una manipulació, perquè es perden les veus originals dels actors. Això és cert, però l’alternativa no són els subtítols on surten perjudicats els guionistes, per la traducció resumida que es fa. 
També dificulta l’apreciació de la fotografia. L’alternativa en tot cas seria la versió original.

A l'inici de les pel·lícules parlades es presenten unes conseqüències que no tenia el cinema mut. Entre elles, la precarietat tècnica i grans inversions als primers anys. També el fi de la carrera d’algunes estrelles, que van veure com les seves veus no eren acceptades. 

A Hollywood se li'n va presentar un gran problema; el cinema ja no seria universal com ho era el cinema mut.

A partir d’aquí i fins a perfeccionar el doblatge, es va passar per diferents etapes com, per exemple, que es fessin diferents versions d’una pel·lícula amb actors de diferents països i llengües


Els primers doblatges en castellà es van fer en uns estudis a París. Més tard es van instal·lar estudis a Barcelona com 'Voz de España' o 'Orphea Films'.



Amb l’ordre franquista del 1941, que prohibia la projecció cinematogràfica que no fos en castellà, els doblatges a Barcelona eren uns dels millors del mon


Van destacar, entre altres, les veus de : Manuel Cano, Jose Maria Ovies, Elsa Fábregas, Maria Victòria Durà, Juan Manuel Soriano. Algunes grans veus van passar de la ràdio al doblatge de pel·lícules.
Un exemple de pel·lícula molt ben doblada va ser Lo que el viento se llevó estrenada el 1950.
Com a punt final, el conferenciat va apuntar, que la intel·ligència artificial serà una passa més en la història del doblatge.
Resum de Martí Majoral, fotografies d'Esteve Garrell i Mercè Gasch, cartell de Montserrat Lluch.

8 de des. 2024

Antoni Bulbena ha parlat sobre ANSIETAT, LA MÉS VELLA DE LES MALALTIES. Dimarts 10 de desembre.

Ansietat: La més vella de les malalties

Dimarts dia 10 de desembre ens va visitar el Dr. Antoni Bulbena Vilarrasa. Ens va exposar una conferència magistral

Aquest trastorn afecta a una de cada cinc persones o sigui al 20/100 de la població donant símptomes d’alarma: La detecció, l’avaluació, la interpretació i la resposta.

Tots aquests processos requereixen d’una organització dels circuits de l’ansietat mitjançant l’activació de les neurones corresponents.


Les reaccions poden ser psicològiques, cognitives i motores (retirada, fugida, defensa que pot ser agressiva, immobilitat....


La por és dels símptomes més antics de la cadena evolutiva. 



La COVID va provocar molts casos d’ansietat entre joves i adults per la incertesa en aquells moments.

El 100/100 de les infermeres van patir ansietat durant el primer any de la COVID.

Els trastorns d’ansietat són els més infradiagnosticats tant en l’atenció primària com en la psiquiàtrica. El retard en el diagnòstic és de més de 15 anys.


Els atacs de pànic fan una sensació de falta d’alè, ofec, nàusees, sudoració, mareig, tremolors etc.

Els que pateixen agorafòbia eviten certs llocs com aglomeracions, mes, passar per un pont, ascensors, etc dels que se’n voldrien escapar.

En el trastorn obsessivocompulsiu les persones tot el dia netegen o fan altres activitats fent sempre el mateix.



També va parlar molt extensament de la Hiperlaxitud i la seva relació demostrada amb l’ansietat.


En acabar la conferència vam passar al torn de preguntes en el que moltes persones van estar interessades.
Presentació i resum de Rosa Ochoa, fotografies d'Esteve Garrell i Mercè Gasch, cartell de Montserrat Lluch

1 de des. 2024

Pere Alzina Bilbeny ha parlat sobre ELS OCELLS I LA NOSTRA CULTURA, dimarts 3 de desembre.

El conferenciant ha iniciat la xerrada, manifestant que els ocells estan íntimament lligats a la cultura  humana des de temps immemorials. A partir d’ocells comuns (el falciot, el mussol, el cucut, la puput, la mallerenga, etc.) ha donat un reguitzell de referències mitològiques,  literàries, pictòriques i etnogràfiques que són amanides amb dites, poemes i llegendes i altres vincles insospitats dels éssers alats amb la nostra espècie, també en el futbol, còmics, cinema ...

Així ha desgranat diferents exemples reproduint el so de cada un d’ells d’una manera espectacular per la similitud amb la realitat.

Falciot; Apus Apus, Falzia, Magall, Camporal...

En Joan Manel Serrat li dedicà una cançó. En Toni Marlà també li dedica el vol de la falzia.

Xot; Otus Scops, Tòtila, Xota, Xup, Xut....

S’ha convertit en un personatge del carnaval de Solsona, allà és representa el ball del xut.

Mallerenga Carbonera; Parus Major, Mallenga, Capallana, Estivero ....

Porta corbata negra, el seu cant és alegre, i pon de 9 a 12 ous

M. Cinto Verdaguer va fer un recull de les paraules conegudes, que representen el seu cant.

Cucut; Cuculus Conorus,

A diferència de la mallerenga només fa un ou, el seu cant sembla que digui no puc - no puc. És coneguda la dita, «el cant del cucut el porta Sant Josep i se l'emporta Sant Pere», època que el mascle acaba el seu cicle reproductor i queda en silenci.

Vivaldi (1678-1741)  li va dedicar un concert, i en Beethoven una pastoral En la mitologia grega hi ha una llegenda del déu Zeus i la deessa Era, amb intervenció imaginativa del cucut en la seva relació.

La/el Puput; Upupa Epops, Apuput, Putput, Pudia, Gall Faver...

Aquest es distingeix perquè porta cresta. En Jeroni Bosch li va dedicar una pintura i en Werner Heuse, l’opera L’upupa. 




Rossinyol; Luscina Megarhynchos

Se’l considera el Pavaroti del ocells.  És diu, quan canta el rossinyol és planta el fesol.

En Verdaguer explica en una llegenda el perquè canta de nit.  També en G.F. Händel (1685-1759) li va dedicar concerts.

Mussol Comú; Athene Noctua, Babeca, Sibeca, Xibeca, Banyut

El seu cant sona com un miau miau de gat

La deessa de la saviesa Athenea en porta un a la mà. També el podem veure en una moneda d’euro a l’U.E.

L’observem a la façana del naixement de la Sagrada Família (A. Gaudí)

Cadernera; Carduelis Carduelis, Cardina, Cardenal, Carderola, cardenet.

Cal saber que la femella no canta

En Pere Serra (1357-1406) la va pintar en el quadre de la Mare de Déu els Àngels, la porta el nen.

En Vivaldi li va dedicar un concert per a flauta travessera. La principal de la Bisbal interpreta sovint la famosa sardana, El saltiró de la cardina. 

Oreneta Vulgar; Hirundo Rústica, Oronella, Orineta, Oronell, Noreta....

Té cua de frac i vermell sota coll. Fa el niu en pallers. No és la que veiem normalment als pobles.

La Mare de Déu de Queralt en porta una a la mà. Podem reconèixer el seu cant a la banda sonora de Mike Oldfield.

Garsa Blanca; Pica Pica

En català hi ha diversos refranys dedicat a la garsa com «Donar garsa per perdiu» o «Quan la garsa a la muntanya puja, senyal de pluja».

És molt curiosa, molt intel·ligent.

G. Rossini va dedicar l’obertura de l’òpera a La garsa lladre el 1817.

La Gralla; Corvus Monedula, Cana, Corpeta, Corbi....

La gralla és instrument musical, rellevant en la música catalana.

Konrad Lorenz premi Nobel de 1973 es va fotografiar amb una al cap.

Merla; Turdus Narula, Merlot, Mèrlera, Esmerla, Tord Negre

El seu hàbitat són les eixides, els boscos tancats

En Verdaguer en una llegenda l’anomenà l’Àngel Merlenc que l’assimila al Dimoni/88886y7*

Els Beatles van dedicar-li una cançó, «Blackbirda» i Oliver Messiaen (1908-1992) moltes partitures.

Estornell; Sturnus Vulgaris, Asturnell, Estornell pigat...

A l’hivern venia de Polònia, Letònia, Ucraïna, però el 1967 es va trobar el primer niu a Vic.

Es coneix una llegenda dels estornells d'en Jaume I i els sarraïns en relació amb els seus pactes.

En Mozart va viure tres anys amb un estornell,  l’ajudava a compondre, en morir li va fer un funeral i un enterrament amb honors.

Per acabar en Pere Alzina ha fet un elogi del cant dels ocells que, no només, contribueix a la bellesa natural de Catalunya, sinó que també té un paper important en l’ecosistema.  Aquesta conferència és per veure i sobretot per escoltar la magnífica reproducció dels cants dels ocellsEl torn de preguntes ha estat molt participatiu.

Resum de Carme Esplugas, fotografies d'Esteve Garrell i Mercè Gasch, cartell de Montserrat Lluch.

24 de nov. 2024

Marc Valls Matheu ha parlat de MODIFICACIÓ GENÈTICA i AGRICULTURA. DE LA DOMESTICACIÓ a L'EDICIÓ GENÈTICA PASSANT pels TRANSGÈNICS. Dimarts 26 de novembre..

El conferenciant d’aquesta setmana, de 52 anys, fill de Santa Eulàlia de Ronçana, de pares mestres i en contacte estret amb la natura i la pagesia; dedica la seva vida professional a l’estudi de la genètica i les malalties de les plantes.

Tot i ser un científic, ha mostrat ser bon comunicador i ens ha atansat d’una manera força entenedora, al món de la genètica, la que segons ell, ens pot evitar de fer servir molt productes químics.

 Durant l’hora que ha durat la conferència, ens ha dit que els humans hem deixat una gran empremta a l’ADN de totes les espècies domesticades.


Ha repassat els canvis genètics que hem introduït als conreus d’ençà que va aparèixer l’agricultura al Creixent Fèrtil ara fa uns 10.500 anys, 


tot fent un repàs històric que comença pel procés de domesticació i creació de varietats locals, i el coneixement actual que tenim de l’impacte que van tenir en els genomes.

També ha comentat la millora genètica duta a terme durant el segle XX, ja basada en coneixements científics i que va donar lloc per exemple a la “revolució verda” en els cereals.


Ha seguit per l’eclosió de la biotecnologia i el desenvolupament de les plantes transgèniques, un tema prou controvertit, que ha fet prou interessant el torn final de preguntes dels assistents. 

Cap al final, ha presentat el gran potencial de les tecnologies d’Edició Genètica, que es troben en procés d’aprovació pel Parlament Europeu.

 I com deia abans, hem tingut l’ocasió de discutir sobre l’impacte social, econòmic i ètic de totes aquestes tecnologies, en el torn de preguntes final.

 

No vull acabar sense dir, que malgrat la complexitat del tema, el doctor Valls ha fet gala d’una manera de comunicar molt entenedora i amena, que ha despertat l’interès de les més de 200 persones assistents.

Resum Joan Antoni Lledó, fotografies d'Esteve Garrell i Mercè Gasch, cartell de Montserrat Lluch.