Frederic Sesé ens va donar a conèixer una tècnica, nova per a nosaltres, per captar
com han evolucionat les tècniques sonores i musicals de les pel·lícules
cinematogràfiques. La música dels films es pot dividir en dues parts: música ja
escrita en anterioritat i música composta especialment per a la pel·lícula. Amb
el cine mut s’amenitzava el film amb un pianista que improvisava les seqüències
segons les seves possibilitats d’inventiva pianística. En arribar el cine sonor
van introduir-se petites peces instrumentals o cançons per amenitzar el
desenvolupament del argument. Recentment tenim una mostra esplèndida de 2001 Odissea del espai, estrenada en el 1968, dirigida per Kubrick amb una obertura
esplèndida de Richard Strauss, 1864-1949, una música d’una grandiositat
incomparable que ens fa sentir tota d’immensitat del univers. Com a contrast,
en el mateix film, el director Kubrick escull la música del Danubi Blau per acompanyar la passejada
dels astronautes per un espai sense gravetat, amb la música del mestre dels
valsos Johann Strauss 1825-1899, una música intranscendent i juganera. Desprès
d’una gran quantitat de pel·lícules fetes per satisfer les il·lusions del
públic, amb boniques històries romàntiques o històriques, amb una música
convencional però també amb composicions de mestres de qualitat ja finats,
passem a una nova etapa en que la música està exclusivament escrita per
subratllar les emocions i les angoixes de l’exposició dramàtica de la
pel·lícula. Finalment es passa també una nova manera d’escriure música de
pel·lícula amb un estil ja inventat. Wagner, en les seves òperes, que en va ser el
millor exponent. Es tracta del “leitmotiv”. Són melodies que descriuen,
personatges, emocions, accions o situacions que acompanyen l’actor al llarg de
tota la actuació.
Realment va ser una classe interessantíssima i com per
motius tècnics no va ser possible escoltar i visualitzar totes les seqüències
que tenia preparades, podrem escoltar novament Frederic Sesé el proper curs amb
dues conferències, per poder recuperar i gaudir dels nous coneixements musicals
de les pel·lícules cinematogràfiques. Resum Aurora Massat, Fotografia Mercè Gasch.