21 de maig 2023

Judit Verdaguer Serrat ha parlat sobre PINTAR FA MIL ANYS, dimarts 23 de maig.

Us podeu imaginar una església medieval en els seus dies d’esplendor amb teles de seda o frescos meravellosament pintats?
Avui ens ha visitat una historiadora de l’art especialitzada en tècniques pictòriques de l’època medieval, que a través del seu saber hem conegut qui eren aquells pintors i com desenvolupaven el seu ofici.
Tenim un text medieval del S.XII, escrit per Theophilus De Diversis Artibus on hi podem identificar qui eren aquells autors, com i on executaven les seves obres i s’hi descriuen molts pigments utilitzats.
A partir del 2012 i gràcies a tècniques com la microscòpia electrònica de rastreig amb espectroscòpia d’energia dispersiva de RX (SEM-EDXA), i tècniques cromatogràfiques entre d’altres, es van analitzar quatre frontals, el Baldaquí de Ribes (1119-1134), el Frontal de Sant Martí de Puigbò (1120-1150), el Frontal d’Espinelves (vers 1187) i el Frontal de Lluçà (1210-1220)
Es té molt poca informació de l’època i es conserva poques obres; tot i que a Catalunya s’hi troba la major part de patrimoni en l'àmbit europeu i la gran part de frontals d’altar a nivell mundial.

Els pintors gairebé no signaven mai les seves obres, pintaven d’una manera anònima, humil i senzilla. Ho consideraven una ofrena per lloar i honorar Déu, el gran creador. Plasmaven escenes bíbliques, realçant la meravella de la creació i emprant diversos pigments que sovint imitaven l’orfebreria, l’or i les pedres precioses. Cap al S.XII, sovint eren els monjos, laics i oblats, que residien als monestirs, els grans centres culturals de l’època, qui feien les obres. No és fins a mitjans del S.XIII, que comencem a trobar gremis i tallers que feien la seva activitat pictòrica en ciutats. Pintaven sobre teixit, seda, pergamí, fusta i pedra.

Sobre una capa de guix s’hi posaven els pigments que s’obtenien de minerals i a vegades de forma artificial. Els més importants són LAPISLÀTZULI, de color blau, que venia de l’Afganistan i era molt car, per la qual cosa s’utilitzava en poques quantitats; el CINABRI de color vermell, era un mineral de mercuri; l’ORPIMENT de color groc, era sulfur d’arsènic i molt verinós; la TERRA VERDA-CELADONITA de color verd, era molt abundant en la natura; el BLANC DE PLOM de color blanc, era el resultat de la corrosió de l’àcid acètic sobre làmines de plom, diòxid de carboni i oxigen; el CARBÓ, de color negre, s’obtenia del sutge de les grasses, ossos d’animals i sarments cremats.

També utilitzaven colorants, més fluids que els pigments, com el QUERMÉS (vermell), l’INDI (blau), ROJA (vermell), BLAU DEL PESTEL (blau) SAFRÀ (groc) i després, per acabar, els AGLUTINANTS que servien per retenir les capes de pigment i eren fets de clara i rovell d’ou i olis de llinosa o de nous.                                         
Gairebé acabant, la ponent va fer èmfasi amb els daurats, com a metàfora de la llum de Déu i s’obtenien de la resina del pi i colorants orgànics com el safrà o l’orpiment. Aquí i amb un torn de preguntes es va donar per acabada la conferència.
Resum de Marta Peitivi, fotografies d'Esteve Garrell i Mercè Gasch, cartell de Montserrat Lluch.