23 de març 2025

Mireia Freixa Serra ha parlat sobre GAUDÍ, L'ARQUITECTE DEL MODERNISME. Dimarts 25 de març.

El títol ens suggereix de tot el que vindrà a continuació. Primer els orígens humils d’un jove estudiant acollit per qui va ser el seu mestre, Joan Martorell, l’arquitecte de la família Güell. Aquest li va passant feines menors i el va introduint als cercles influents de la Barcelona a les acaballes del 19. Un punt de referència per entendre la transformació de la ciutat, el Pla Cerdà, canviant conceptes arcaics per obertura d’espais i deixant la imaginació sense cotilles.

La ciutat esdevé un camp d’experimentació en l’arquitectura. Les façanes de línies rectes, experimenten la genialitat dels seus arquitectes, no només l’arquitectura, les arts aplicades, decoratives i industrials, troben unes possibilitats immenses per la seva creació. El moviment s’anava intuint des de feia uns anys que es defineix com a Proto-modernisme fins al 1888

Gaudí es forma en aquest període. Primers dissenys per la Guanteria Comella, col·labora amb el seu mestre, i amb Luigi Pellarin, artesà en mosaics a les Saleses, amb F de Paula del Villar en la reforma del Cambril de Montserrat, o a l’església de Sant Pacià, Gaudí rep encàrrecs importants, la Casa Vicens i el Capricho o els Pavellons Güell on podem veure un Gaudí immensament imaginatiu. A partir d’aquest any fins al 1900, els experts l’anomenen Primer-Modernisme. La culminació del moviment arribarà a 1914 amb el títol de Ple Modernisme

El Modernisme esclata amb força en moltes ciutats europees, a Catalunya hi ha un fet diferencial, com era d'esperar, en què la catalanitat i sentiment nacional es fan palès en símbols i dissenys ornamentals. Els arquitectes provoquen una vertadera revolució en la creació de volums, forçant a artesans de totes les especialitats a treure el millor d’ells mateixos. Una revolució de creativitat explosiva, en el camp de la pintura, escultura, ebenistes i fusters, ferrers, forjadors i manyans, vitrallers, ceramistes, posaven tot el seu enginy i saviesa al servei d’arquitectes com Antoni Gaudí, el nostre personatge d’avui. 


L’aportació més coneguda per tothom, la utilització del Trencadís, com a element decoratiu, la utilització de sistemes constructius de gran solidesa i nous, Maó massís fet manual en obra vista, la Volta Catalana


Voltes parabòliques sobre arcs parabòlics i acabats amb Cúpules hiperboloidals, tot un repte de càlcul i de resultat estètic. 



Accepta fer la reforma integral de la casa Batlló, transformant els seus habitatges en, pràctics i bonics, pensant en tots els detalls per garantir la seva funcionalitat, aprofitament intel·ligent dels recursos naturals tenint com a referències elements de la natura. Després treballarà a la casa Milà, on el seu disseny i modernitat el farà únic, per diferències de criteri amb la propietària, deixa l’obra i 
s’entrega en cos i ànima en la projecció del Temple Expiatori de la Sagrada Família, partint d’un projecte inicial de F de Paula del Villar i encarregat per l'Associació de devots de Sant Josep. La transformació que li infereix el mestre Gaudí en fa la projecció que coneixem avui, encara que falti arrodonir els últims treballs per acabar l’immens llegat d’un home senzill, creatiu i profundament creient. 

Per acabar i com a primícia, la Mireia Freixa, estudiosa brillant, incansable, ens explica la descoberta que Antoni Gaudí com a membre de l’Associació Catalanista d’Excursions Científiques, el 25 de novembre de 1879 visità la nostra ciutat

Va ser rebut a l’estació per l’alcalde i la corporació municipal, visitant l’Església gòtica de Sant Esteve, i els seus retaules. (Els dels germans Vergós ja els havien tret). Aquesta vista es va allargar amb un dinar, on parlaren de com plantejar a les autoritats militants de treure un edifici defensiu, situat davant de l’església. Cosa que varen aconseguir.

Resum d'Esteve Garrell, fotografies d'Esteve Garrell i Mercè Gasch, cartell de Montserrat Lluch.