D’entrada, el conferenciant ens
va dir: “Tal vegada Google no ens ho troba tot, però ens ajuda força”. Parlaré
de quina informació s‘alimenta, de l’ús responsable, dels problemes de les
“xarxes socials”, i dels reptes que de fet es resumeixen en una paraula sola:
ètica. És lícit fer negoci amb les dades dels altres? Com garantir la nostre
privacitat...
Google va ser fundada el 4 de setembre de 1998 per Larry
Page i Sergey Brin, dos estudiants de doctorat de la Computació de la Universitat
de Stanford.
Google és el motor de recerca actual de Internet més gran
i usat: ofereix una forma ràpida i senzilla de trobar informació en el web, amb
un accés a més de 8.168 milions de pàgines web, actualment respon a més de 200
milions de consultes al dia.
La funció de Google és cercar informació de totes les
pàgines web del món i oferir-la com un diccionari. A part de cercador, que és
el seu servei més conegut, compta amb d’altres serveis: un de correu electrònic
anomenat “Gmail”, el seu propi mapamundi i un servei de missatgeria instantània,
entre molts d’altres.
Actualment, no ens comuniquem amb cartes, sinó amb els
escrits al correu electrònic, ràpid i que agilitza la comunicació.
L’any 2008 Google fou guardonat amb el premi Príncep d’Astúries de Comunicació, en
considerar que ha fet possible una revolució cultural decisiva pel progrés dels
pobles.
Actualment les noves informacions que ens arriben són mitjançant les “xarxes socials”, que ens donen coneixements i eines que permeten
als usuaris accedir i compartir coneixements. Com “Twitter”, “Facebook”, ”Instagram”,
”Youtube”, ”Telegram”, ”Whatsap”.
Eines útils però perilloses ja que es difonen
i arriben les anomenades FAKE NEWWS, (noticies falses), com també publicitat encoberta
que ens poden manipular. Més de 2.500 científics socials denuncien la manipulació de dades.
Hem d’estar molt atents a aquestes suposades veritats e
informacions que ens arriben, sempre les
hem d’analitzar críticament, ja que envien ofertes i propostes per la
informació que tenen de les nostres aficions e interessos, informacions
extretes per les recerques que hem fet a Internet. Hem de vigilar quan el
missatge és que serem ‘més feliços’, l’objectiu d’aquestes promeses és vendre
més.

En cas d’incertesa davant d’una informació és millor
seguir amb el dubte que resoldre’l. ELS DUBTES OBREN LA MENT, MENTRE QUE LES
CERTESES LA TANQUEN.
Resum Mercè Barnils, fotografies de Mercè Gasch i Esteve
Garrell, composició de cartell de Montserrat Lluch Santacana.