26 de gen. 2025

Roser Cabré-Verdiell ha explicat el sentit de: SENYORETA, VOSTÉ AMB AQUESTES CAMES QUE TÉ NO CAL QUE ESCRIGUI. Dimarts 28 de gener

Amb aquestes cames que té, no cal que escrigui”. Aquestes paraules de 1972 que el dia d'avui són imperdonables, van ser pronunciades per Josep Pla en rebre a una joveníssima Montserrat Roig de 25 anys, que junt amb l’editor de la revista Destino li feien una visita-entrevista al Mas Pla de Llofriu. 
Amb aquesta idea inicial la conferenciant ens va mostrant, amb una naturalitat i franquesa gens habitual, els seus inicis, les ensopegades d’estudiant i com anirà avançant en el seu món de creació literària. Té claríssim que ha de llegir, molt i de tot, ho fa compulsivament, amb passió, cosa que forma part del seu caràcter. Integrada activament junt amb altres escriptors en el Club de Lectura “Lletracremats”, per contrastar opinions entre professionals. 

En un moment vital ha de refer la seva biblioteca, en fer la tria, s’adona que la majoria d’autors de referència són homes, on són les dones? Comença la recerca d’escriptores que li aporten i s’hi sent identificada en petites característiques de cada una d’elles.





Proposa una cronologia fins a l’actualitat, amb 20-25 anys llegeix a la prolífica escriptora Patricia Highsmith, fent seus l’obsessió per la trama, beu del gènere negre, llegir per gaudir, escriure amb consciència de fer-ho i d’explicar una història, d’aquí en surt la seva primera novel·la “Xafogor”, encara inèdita. 





En el període de 25 a 30 anys resideix a Itàlia, llegint a fons Natalia Ginzburg, de l’estada i l’escriptora en treu, l’Auto ficció, Cap endins per anar cap enfora, escriu molta Crònica, molta Observació, Quaderns, aprendre Molt. 



Anem avançant, dels 30 als 35 anys, Samanta Schweblin serà la seva escriptora de referència. Comença a publicar de manera continuada, cultivant El Relat, El Gènere, tenint molt present: El Límit, Les Constriccions, i els Obstacles com a detonant creatiu i potenciador de la literatura. 






Amb 35-40 anys llegeix a fons a Jane Lazarre, li interessa especialment El nus matern. On Lazarre confronta el mite de “la bona mare” amb un autoretrat íntim i visceral de la seva maternitat. En aquesta etapa decideix ser mare amb tots els dubtes de com s’ho farà per escriure i fer de bona mare, els resultats no poden ser millors, és quan més publica. Els aspectes d’Identitat, Necessitat de referents, i la Necessitat d’escriure l’Experiència: relats que giren al voltant de la maternitat, en són l’incentiu. 


Arribem a l’actualitat, Ara. Les dues escriptores de referència seran Redonnet, i Desautels. De Redonnet ens diu: exercici d’estil, la forma fa el text, la història s’explica per com està escrita, l’ansietat i la contenció, tot alhora mesclat. Desautels: un llenguatge nou alliberat i alliberador. Un llenguatge, un dir, el seu dir, que és aquest i no cap altre. Perquè el que ha escrit prové, directament, del seu interior, del més interior del seu interior. I hi prové d’una manera directa, immodificada, autèntica, immediata, sense admetre canvis. De la maduresa literària en sorgeix la creació de “AIOUA”, i el camp de l’experimentació, l’Univers propi: insòlit, poesia: llenguatge, paraula, prenen encara més força en la seva creativitat. 

En una síntesi reflexa què ha après d’aquestes sis autores. Elles i jo: “L’amoralitat, la pertorbació i el joc” de Highsmith. La Intrahistòria de Ginzburg. Els límits del gènere de Schweblin. El fer les paus amb la maternitat creativa de Lazarre. L’estil, la forma i la poètica de Redonnet i Desautels. 

Finalment, ens deixa dues idees finals que transcrit literalment: Quan Roig va començar a escriure, no es plantejava la seva condició, «van ser els altres els qui, a poc a poc, em van anar recordant que jo era una dona». De les dones que escriuen, es diu que se’ls nota la perspectiva estrictament de dona, mentre que als homes escriptors, no se’ls acusa d’escriure amb visió estrictament d’home. D’això es queixava Roig, que va dir: «La mirada de dona és mirada d’escriptora que s’escriu i escriu el món. Però encara és considerada una mirada subjectiva — com si totes les mirades no en fossin, de subjectives».
Resum i fotografies d'Esteve Garrell i Homs, cartell de Montserrat Luch

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada